Gustaw Mahler - między neoromantyzmem a modernizmem 1/3


 

 18.09.2024

 

MODERNIZM - TWÓRCY, DZIEŁA, INNOWACJE (1890-1930) 21/100

 

Jako że w tym przypadku mamy do czynienia z muzycznym gigantem, postanowiłem poświęcić mu nieco więcej miejsca. Przeciętnemu bywalcowi filharmonii Mahler jawi się jako monumentalny twórca symfonii. Nie ma w tym nic dziwnego, wszak jest uważany za jednego z najwybitniejszych twórców w obrębie tej formy.

Genesis - Duke (1980). Czas transformacji 3/3. Specjalny dodatek dla audiofilów


 

 7.09.2024

 

W swoich tekstach o muzyce skupiam się na kwestiach artystycznych. Tym razem coś dla audiofilów, szczególnie tych, których kręci analogowy świat dźwięku. Na przestrzeni lat  „Księcia” słyszałem na różnych nośnikach. W tym przypadku skupię się jednak na wydaniach winylowych. Z ciekawości zrobiłem również pomiary DR, czyli zakresu dynamiki.

Genesis - Duke (1980). Czas transformacji 2/3


 

1.09.2024

 

Jeszcze raz pochylmy się nad „Księciem”. Szukamy słabych i mocnych stron tego wydawnictwa, jednocześnie oddzielamy „stare” od „nowego”. Warto pokusić się również o ogólne wnioski - choćby z tego względu, że jest to jeden z tych albumów, które nie jest łatwo globalnie ocenić.

Genesis - Duke (1980). Czas transformacji 1/3


 

 26.08.2024

 

Na temat Genesis nie da się pisać krótko, dlatego bardzo obszerny tekst podzieliłem na trzy części. „Książę” to jeden z tych albumów, na którym smakowite kąski znajdą zarówno zwolennicy rocka progresywnego, jak i pop rocka. Rzecz jasna, w grę wchodzi również wariant negatywny. Muszę przyznać, że długo miałem z nim problem. Po wielu latach okres adaptacyjny dobiegł końca i wreszcie mogę powiedzieć, że udało nam się zaprzyjaźnić. No, może nie do końca...

Luigi Russolo - radykalny przełom


 

 16.08.2024

 

MODERNIZM - TWÓRCY, DZIEŁA, INNOWACJE (1890-1930) 20/100

 

Prawdopodobnie to ostatnie spotkanie z włoskim kompozytorem w tym cyklu. O ile poprzednicy udatnie lawirowali między tradycjonalizmem a nowoczesnością, to ten zdecydowanie jest zaliczany do świata awangardy. Był jednym z tych, którym marzył się nowy język muzyczny. Jego twórczość od samego początku wywoływała kontrowersje. Nic w tym dziwnego, bo nawet obecnie wydaje się wielce osobliwa.