Polifonia średniowiecza 2/22

 



20.04.2025


„Dzieło otwarte” - średniowieczna polifonia w kontekście wykonawczym

Osoby słuchające muzyki średniowiecznej zapewne zauważyły, iż dany utwór pojawia się na płytach różnych artystów w bardzo odmiennych interpretacjach. Niejednokrotnie może być tak, że kompozycja „X” w wykonaniu ensemblu Y zabrzmi zjawiskowo pięknie, podczas gdy jego inna interpretacja nad wyraz przeciętnie.

New romantic - podglebie (1977-1979)

 



12.04.2025


W 1976 roku Zjednoczonym Królestwem wstrząsnęła punk rockowa rewolta, która mocno przeorała rynek muzyczny. Z dzisiejszej perspektywy można skonstatować, iż ówcześni młodzi buntownicy mieli niewiele do zaoferowania. Ich muzyka była schematyczna, siermiężna, częstokroć raziła amatorszczyzną, z kolei teksty odstręczały toporną retoryką.

Shunzo Ohno - przegląd najciekawszych płyt

 



4.04.2025


Shunzo Ohno jest w naszym kraju praktycznie anonimowym artystą. Tymczasem w Kraju Kwitnącej Wiśni był znaczącą postacią na jazzowej scenie. W swoim dorobku ma blisko dwadzieścia autorskich albumów.

Edgar Winter Group & Edgar Winter's White Trash - I've Got News For You 1971-1977 (2018)


 

23.03.2025

W czerwcu 2024 roku zamieściłem na blogu recenzję czteropłytowego boxu Edgara Wintera „Tell Me In A Whisper – The Solo Albums 1970-1981”. Tym razem czas na inny box artysty, jeszcze bardziej obszerny, bo sześciopłytowy. Znajdują się na nim nagrania jego dwóch zespołów.

Richard Strauss - nowe trendy w operze


 


11.03.2025


MODERNIZM - TWÓRCY, DZIEŁA, INNOWACJE (1890-1930) 24/100

Na początku XX wieku ważnym elementem muzycznej układanki był Richard Strauss. Niemiecki kompozytor jest postacią kontrowersyjną nie tylko na polu muzycznym, bowiem wielu do dzisiaj nie wybaczyło mu flirtu i zgniłych kompromisów z hitlerowska III Rzeszą. Tym razem skupię się jednak na jego wkładzie w rozwój języka muzycznego na polu opery.