Tomasz Stańko Quintet – Purple Sun (1973)

 


17.07.2024


Pierwsza połowa lat 70. to czas prosperity artystycznej polskiego jazzu. Rodzimi twórcy zaznaczyli mocno swoją obecność nie tylko w kraju nad Wisłą, ale także na arenie międzynarodowej. Dobrą egzemplifikacją tego trendu może być choćby twórcze przetwarzanie nowych idei, płynących głównie ze Stanów Zjednoczonych.

Ottorino Respighi - kolejny wariant syntezy „starego” z „nowym”


 

 9.07.2024

 

MODERNIZM - TWÓRCY, DZIEŁA, INNOWACJE (1890-1930) 19/100

 

Najbliższe trzy stacje naszej podróży są związane z Półwyspem Apenińskim. Wprawdzie żadna z postaci, które mam zamiar Wam przybliżyć, nie należy do absolutnych gigantów muzyki XX wieku, rozpoznawalnych bez trudu przez wszystkich melomanów, jednak są na tyle znaczące, że trudno je ominąć.

Keith Emerson - kontrowersyjny gigant rocka progresywnego (2)


 

 30.06.2024

 

Tym razem czas na spojrzenie z drugiej strony barykady. Zważywszy na fakt, że w pierwszej części szkicu świadomie wybrałem opinie największych przeciwników artysty, różnice będą drastyczne. Polemika z apodyktycznymi i zjadliwymi opiniami Christgaua i Bangsa nie ma raczej sensu, ponieważ w ich tekstach zbyt dużo było zacietrzewienia. Lepiej odsunąć nieco na bok emocje, nie popadać w nadmierny subiektywizm i w większym stopniu oprzeć się na konkretach. Dlatego głównie skupię się na faktach.

Keith Emerson - kontrowersyjny gigant rocka progresywnego (1)


 

 20.06.2024

 

W dwóch szkicach przedstawię portret Keitha Emersona. Postaram się ukazać różne punkty widzenia. W krytycznym przedstawię  najczęściej podnoszone zarzuty. W części apologetycznej pojawi się szereg argumentów przemawiających na jego korzyść.

Ferrucio Busoni - na styku dwóch epok


 

 13.06.2024

 

 

MODERNIZM - TWÓRCY, DZIEŁA, INNOWACJE (1890-1930) 18/100

 

Drzewiej Busoni bardziej był kojarzony ze sztuką wykonawczą niż kompozytorską. Za życia cieszył się sławą wybitnego wirtuoza, był ceniony za kreatywne podejście do fortepianu. Uznanie zyskały jego interpretacje muzyki Jana Sebastiana Bacha. Kompozycje Busoniego przez wiele lat były zapomniane. Wprawdzie w latach 80. XX wieku mieliśmy do czynienia z lekkim ożywieniem zainteresowania jego dorobkiem artystycznym, jednak obecnie nie zanosi się na to, aby coś miało się radykalnie zmienić.