Fryderyk Chopin jednym z prekursorów modernizmu?

 


23.12.2024


Arturo Benedetti Michelangeli - Chopin - 10 Mazurkas/Prelude Op. 45/Ballade Op.23/Scherzo Op.31 (1972)

 Słuchając genialnej interpretacji Mazurków, ponownie została uruchomiona moja wyobraźnie. Nie chodzi tylko o tkankę muzyczną, ale futurystyczne supozycje, na których bez reszty się skupię. Szczególnie Mazurki z późnego okresu dają asumpt do takich rozważań. Chodzi o wpływ muzyki Chopina na twórców z okresu schyłkowego neoromantyzmu oraz modernizmu.

Scena Québec – TOP 50


 

11.12.2024


Stali czytelnicy zapewne zauważyli, że co kilka miesięcy wrzucam na blog swoje prywatne zestawienia ulubionych płyt. Czasami są to rankingi dotyczące danego rocznika, innym razem nurtu muzycznego.  Tym razem w grę wchodzi druga ewentualność z naciskiem na czynnik regionalny.

Masabumi Kikuchi Sextet With Sadao Watanabe Quartet - Collaboration (1970)


 

2.12.2024


Postanowiłem zaprezentować wydawnictwo, które w naszym kraje jest praktycznie nieznane. Dwupłytowy „Collaboration” w Kraju Kwitnącej Wiśni jest zaliczany do jazzowego kanonu. Czy faktycznie zasługuje na miano klasyka?

John Foxx - The Garden (1981)


 

22.11.2024


John Foxx był założycielem i liderem pierwszej inkarnacji Ultravox. W latach 70. zespół był mocno związany ze sceną post-punkową. Świadectwem tego są jego pierwsze trzy albumy - „Ultravox!” (1977), „Ha! Ha! Ha!” (1977) i „Systems Of Romance” (1978).

Gustaw Mahler - między neoromantyzmem a modernizmem 3/3


 

12.11.2024


MODERNIZM - TWÓRCY, DZIEŁA, INNOWACJE (1890-1930) 23/100

 W ostatniej części poświęconej Mahlerowi skupimy się na rozwoju jego języka muzycznego w ostatnich latach twórczości. W owym czasie niezwykle istotnym polem eksperymentów była harmonia. W dużej mierze skupili się na niej zarówno eksponenci impresjonizmu, jak i ekspresjonizmu. Mahler nie mógł pozostać obojętny na te zmiany, bowiem niejednokrotnie mieliśmy do czynienia z rewolucyjnymi przeobrażeniami.