12.11.2024
MODERNIZM - TWÓRCY, DZIEŁA, INNOWACJE (1890-1930) 23/100
Muzyczna moderna zazwyczaj kojarzy się z „nowością” i „postępem”. Ważny jest również walor „inności”. Może się to objawiać choćby w rekontekstualizacji istniejących dotychczas przekazów muzycznych. Mahler w „progresywnej” literaturze muzykologicznej (bez cienia ironii) często uchodzi za pogrobowca romantyzmu. Warto jednak zauważyć, że w jego twórczości, na różnych poziomach muzycznego przekazu, pojawiają się nowe tendencje. O dwóch fundamentalnych wspominałem już w poprzednich częściach cyklu. Tym razem przedmiotem uwagi będzie jego język harmoniczny.
Mahler kojarzy się nam z systemem funkcyjnym dur-moll, wszelako warto zauważyć, że w jego ostatnich dziełach szeroko rozumiana tonalność z wolna zaczyna ulegać erozji. Wymownymi przykładami w tej materii są: IX Symfonia (1908-1909), Das Lied von der Erde (1909) i nade wszystko niedokończona X Symfonia (1910). Początek tej ostatniej niejednokrotnie zestawiano z pierwszymi dźwiękami wagnerowskiej uwertury do „Tristana i Izoldy”. Miał to być jeszcze jeden z wariantów dźwiękowej podróży, która w dłuższej perspektywie czasu mogła doprowadzić do atonalizacji przestrzeni dźwiękowej. Jak byłoby w przypadku Mahlera? Trudno orzec. W tym względzie jesteśmy tylko skazani na spekulacje. Austriacki kompozytor nie był typem rewolucjonisty, dlatego można domniemywać, że w grę wchodziłaby powolna transformacja.
Płyty godne uwagi związane z tematem:
Gustaw Mahler – IX Symfonia - Columbia Symphony Orchestra - Bruno Walter (1995, nagrana w 1961)
Chętnie poleciłbym wersję walterowską, bowiem jest naprawdę świetna, jednak dla niektórych słuchaczy problemem mogą być dodatki. Na pierwszej płycie w zestawie umieszczono również rozmowy na temat tego słynnego dzieła.
Gustaw Mahler – IX Symfonia - Royal Concertgebouw Orchestra - Riccardo Chailly (2004)
Wersja pod dyrekcją Chailly’ego nie robi może już takiego wrażenia, jak wspomniana powyżej, jednak również należy do godnych polecenia. Riccardo Chailly nagrał wszystkie symfonie Mahlera. Wysoko ceniony jest jego box „The Symphonies”, wydany w 2005 roku, zawierający dziesięć symfonii austriackiego kompozytora (ostatniej nie zdołał sam ukończyć).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz